Jobbintervjuer

Nu har jag varit på tre "jobbintervjuer" sedan jag blev arbetslös. När man säger "alla goda ting är tre" syftar man inte på dessa, kan jag be att få tala om. Den första var på ett café där jag skulle jobba heltid ett par månader innan cafét stängde för vintern. Chefen gillade mig, de anställda verkade schyssta och jag fick provjobba direkt vilket gick bra. Jag fick tider och schema och var rätt nöjd med läget- tills chefen ringde två dagar innan jag skulle börja och berättade att tjänsten helt plötsligt försvunnit. Tjejen som jag skulle ersätta hade hoppat av skolan och skulle fortsätta jobba där. Tjoho. Intervju två var om möjligt värre, eftersom det visade sig att de inte ens hade en ledig tjänst, utan bara ville ha folk "att kunna ringa" om något dök upp. Jamen jag jobbar jättegärna som obetald standby på obestämd tid. Jättegärna. Verkligen. Igår var tredje intervjun, och nu har jag nästan deppat ihop helt. Det visade sig att tjänsten som jag sökte inte var så mycket på 50-75% som det stod i ansökan, som på ?-?%- hon hade nämligen ingen aning! "Jag kan inte garantera dig några tider", men du måste kunna ställa upp med kort varsel, aldrig få sjuka dig, tackar du ja till tjänsten får du inte säga upp dig på minst ett år, du ska vara flexibel, bra på ansikten, siffror, högläsning, nära min bacillskräck och dessutom får du inte vara kräsen när det gäller mat eller vara allergisk. Typ. Hej då, sa jag. Inte. Men jag önskar att jag hade gjort det.
Så idag gjorde jag det enda jag kunde göra få att inte deppa ihop totalt- behöll Sienna hemma från dagis! Nu kör vi en trösta mamma dag, med massa kramar och pussar och bus, så är jag redo för att utsätta mig själv för en massa skit imorgon igen.

Kommentarer
Postat av: Thilde

Åååh, önskar jag hade kunnat komma förbi nu på momangen med go tröstfika och ett jobb eller två! :'(

2013-08-29 @ 11:59:58
URL: http://thiilde.blogg.se
Postat av: Natalie

Men vafan. Inte få säga upp sig på ett år, HAHA, sicket stolpskott! Som att de kan bestämma det, there are laaaaws.

Sjukt jobbigt det verkar att få jobb, får ångest att man ska söka jobb snart....

2013-08-29 @ 12:52:44
URL: http://nataliepettersson.blogspot.com
Postat av: Cuison

Men åh, vad jobbigt! Det finns få saker som jag tycker så illa om som att behöva söka jobb (på jobb, på jobb) för man är ofta i en ganska pressad situation som det är när man väl söker. Hoppas att du får vila upp dig ordentligt innan du ger dig iväg på intervju nummer 4 (som vi håller tummarna för!).

2013-08-29 @ 13:00:47
URL: http://www.cuison.se
Postat av: Camilla ♥ 130510

Trist :(. Håller tummarna på att nästa är ett riktigt jobb! Du får passa på att mysa idag :)

2013-08-29 @ 13:08:38
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Linda

Alltså gud vilka konstiga kriterier endel arbetsgivare har! Det är verkligen inte kul att söka jobb för att "man måste", det blir oftast mest fel och oerhört pressat. Börja studera något istället! Jag ska själv börja studera nu, ska läsa en kurs och känna hur det känns att plugga igen :-)

Svar: Jag har redan pluggat 3,5 år... så om jag studerar mer måste jag vara säker på att det leder till nåt, så att jag inte slösar bort min csn och sedan kommer på vad jag vill plugga. :P
Lisa

2013-08-29 @ 13:37:35
Postat av: Madeleine

Låter riktigt trist :( Hoppas det går bättre med jobbsökandet snart :)

2013-08-29 @ 15:29:57
URL: http://maddiesworld.blogg.se
Postat av: Madeleine

Låter riktigt trist :( Hoppas det går bättre med jobbsökandet snart :)

2013-08-29 @ 15:29:58
URL: http://maddiesworld.blogg.se
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Bara för att man står till "arbetsmarknadens förfogande" med en hel hög krav, flera orimliga, på sig betyder det inte att man slutar vara en människa. Så tröttsamt...

Gos med dottern är en bra medicin, såklart!

Kram

2013-08-29 @ 16:09:54
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: terese

låter som knepiga jobb. kanske tur du inte fick dem. det måste ju ligga något bättre som väntar där ute på dej och som dyker upp när du minst anar det;)

2013-08-29 @ 16:17:59
URL: http://tesslashes.blogspot.com
Postat av: Madde

Vilket skit! Du har inte hört något rån Örtagård än?

Svar: Nope, ingenting. :( De dissar mig.
Lisa

2013-08-29 @ 18:23:32
Postat av: Kim

Men vad är det för ställen? Kan uppleva att alla arbetsgivare tyvärr är lite nonchalanta mot sökanden eftersom det finns många som vill ha jobben.

Svar: Ja, de sitter verkligen med alla korten på hand. Men lite vett kan de väl ha i skallen ändå? :P
Lisa

2013-08-29 @ 20:31:15
Postat av: Carolina

Men vad trist! Det där första hände mig också.. Tjejen som jag skulle ersätta på ett café skulle helt plötsligt inte als sluta..inget jobb fr mig.. Så surt!

2013-08-29 @ 22:15:18
URL: http://carolinas.webblogg.se
Postat av: mamma/mormor Lena

Det kommer ett jobb. Eller så börjar du plugga :) Härligt att ni fick en så bra dag idag, du o Bus!

2013-08-29 @ 23:31:42
Postat av: Elina

Men så himla trist och vilka jävla nötter det finns men det brukar alltid lösa sig och då man minst anar det ploppar det upp nå :)) KRAM

2013-08-30 @ 12:11:20
URL: http://www.volanen.blogg.se
Postat av: Andrea

Vilken otrolig otur! Inte ens jag har haft sån otur och jag har alltid trott att jag var ett hopplöst fall mot slutet av arbetslösheten.
Om du vill, kan jag kanske hjälpa dig att få en fot in på Manpower, om det är något du kan tänka dig. Jag har lyckats få in Ingemar, min syrra och min svåger. =D

Svar: Jättegärna! Jag vet inte riktigt vad man gör där, men jag kan säkert lära mig?
Grattis till bröllopet förresten! Har spanat lite på bilderna; jättefina! Underbart vacker brudbukett.
Lisa

2013-08-30 @ 12:31:25
Postat av: Amanda

Åh så frustrerande! Håller tummarna för dig!

2013-09-01 @ 09:08:58
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0