Tvätt-tips

Sedan jag fick Sienna, eller snarare sedan Sienna började äta burkmat, och jag blivit en hejare på att få bort skumma fläckar från kläder. Eftersom vi mest har köpt saker från Hm, Lindex och Kappahl till henne så tyckte jag i början inte att det var hela världen om jag fick kasta något plagg då och då, men hennes kladda-ner-sig vanor har liksom eskalerat med åldern och ett tag kastade vi upp till ett plagg om dagen. Och då började jag bli lite irriterad. Framförallt när det var mina favoritplagg på henne som jag fick kasta. Alltså började jag fråga runt för hur man skulle få bort fläckar, och har nu samlat ihop ett gäng tips från diverse personer.
  1. Hittar du fläcken direkt= kasta i plagget i varmt vatten med tvättmedel och gnugga satan.
  2. Dröjer det några minuter tills du ser fläcken, typ om den har lyckats gömma sig under haklappen= skölj plagget, gnugga satan med galltvål, skölj av. Upprepa.
  3. Tar det galltvålen inte fläcken= på med ett nytt lager och kasta plagget i kokande vatten. (Ta bort kastrull från platta, låt plagg ligga i i minst tio minuter)
  4. Är fläcken så väl gömd som bara fläckar kan vara på småbarn, typ på insidan av tröjan trots haklapp, och det dröjer flera timmar innan den upptäcks så är det fönsterputs som gäller. Spraya och låt verka i flera dygn fram till tvättdags. Om fläcken inte är borta, upprepa.
Något av ovanstående brukar fungera. Men inte alltid. Vila i frid älskade linnebody.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla ♥ Gravid

riktigt smarta tips :D

-Haha oj! Som tur är så surar vår bara en timme typ sen är hon som vanligt igen :D

2013-03-11 @ 11:06:01
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Sofia - ett bättre du

Fönsterputs alltså... det måste jag prova!!! Och galltvål måste jag också köpa :). För usch och fy för alla dessa fläckar alltså...

2013-03-11 @ 13:05:52
URL: http://ettbattredu.se/blogg
Postat av: Amanda

Tack för tipsen, har hört massor om galltvål men aldrig själv testat. Får ta och göra det nu!:-)

2013-03-11 @ 15:19:59
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: Terese

oj.. synd jag inte lästa detta 30 minuter tidigare för har lagt alla bodies i klorin!! =(

men bra tips! vet jag tills det är dags nästa gång=)

2013-03-14 @ 20:31:22
URL: http://tesslashes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0