Nattdjuret

Inatt vaknade jag klockan 01:30 av små tassande barnfötter. Sienna som vill in och sova med oss, tänkte jag först. Sienna som springer omkring i den kolsvarta lägenheten och leker mitt i natten, insåg jag sen. Jahapp. Vad gör man då? Hon störde ju inte oss, och vi har typ barnsäkrat. Men det är lite svårt att somna om när man vet att ens tvååring är uppe och härjar. Och hur barnsäkrat är egentligen barnsäkrat, om ungen är ensam i flera timmar? Vi hade till exempel vassa knivar i vasken som väntade på sin tur i diskmaskinen. Och hon kan ju faktiskt öppna balkongdörren om hon drar fram en pall, och tänk om hon låser sig ute där? Eller ännu värre, får för sig att klättra på räcket och trillar? Jag stod inte ut utan gick upp efter 30 minuter. Då satt Sienna och lekte med sin bondgård i sitt rum, med full belysning på. Hon var inte det minsta trött, utan ville leka. Jag tog med henne till min säng så att hon kunde ligga där och chilla. Och ungen somnade... efter tre timmar! Hur är det möjligt att man faktiskt kan vakna och vara redo att gå upp klockan 01 på natten? Som tur var tog hon sovmorgon i morse, och sedan en två timmar lång powernap i barnvagnen. Men nu är jag lite fundersam. Brukar hon vara vaken på nätterna och leka? Jag har ju faktiskt vid ett tillfälle innan reagerat på att handtaget på hennes rumsdörr inte var som jag hade lämnat det. Har jag missat det vid fler tillfällen? Och vad ska vi göra nu? Barnsäkra den jäkla balkongdörren, givetvis, men förutom det. Man kan ju inte tvinga någon att sova. Och om hon inte stör oss gör hon ju inget fel. Men jag blir orolig!
 
Trött Bus i barnvagn, som till och med sov sig igenom en tur till banken. Trots att tre alkisar satte sig bredvid henne och vrålade!
 

Kommentarer
Postat av: Thilde

Oron är befogad, jäkla unge! :p rätt tacksam över vår babyvakt, minsta lilla ljud och den låter högt! Skaffa sån med? :)

2014-04-15 @ 16:47:50
URL: http://thiilde.blogg.se
Postat av: S

Vår ytterdörr är krånglig att låsa upp men jag har sån ångest att L ska komma på hur man gör det och knallar ut mitt i natten. Jag har lärt honom vår adressen i fall i fall.

2014-04-15 @ 17:47:16
URL: http://lifeofabandwife.blogg.se
Postat av: mamma/mormor Lena

Vilken busunge! Skaffa en sån där babyvakt som Thilde har :)

Svar: Men en babyvakt gör ju ingen nytta? Jag hööör ju ungen. Problemet är att jag inte vågar skärma av och somna om sen, eftersom jag inte tycker att det känns tryggt att en tvååring härjar själv. Alltså ligger jag bara vaken och lyssnar och väntar på att hon ska somna. Och då kommer jag ju vara astrött hädanefter. Och Sienna med.
Lisa

2014-04-15 @ 18:15:39
Postat av: Mamma-mormor Lena

Sant. Gå upp o fös henne i säng när du hör henne, så hon vänjer sej av med nattaktiviteterna:)

Svar: Jag vet... men ungen är ju pigg? :S Fast jag googlade det, och tydligen är det rätt vanligt och inget att bry sig om. De tipsade om att ha leksaker nära sängen så att barnet inte störde föräldrarna. Och hon klarar sig ju själv. Men vi har barnsäkrat balkongdörren nu i alla fall.
Lisa

2014-04-15 @ 21:54:24
Postat av: Carolina

Men Sienna då!! På natten ska man ju sova... När Minna var liten hade hon en period då hon vaknade och var pigg mitt i natten. Fy sjutton för att vara uppe och leka mitt i natten..

2014-04-16 @ 11:47:13
URL: http://carolinas.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0