Röda hund vaccinering

Om man får röda hund som vuxen är det inte alltid man märker det. Jag har googlat, och fått fram att det inte är värre än en förkylning, fast med lite svullnad och rodnad. Råkar man få det när man är gravid lär man dock märka det, eftersom ungen kan få enorma fosterskador. I vissa fall har läkare till och med rekommenderat abort om mamman fått röda hund tidigt i graviditeten. I Sverige vaccineras alla barn mot röda hund. Tyvärr kan vaccinet avta med åren, och lagom till man kommer i fertil ålder är man rätt oskyddad, om man har otur. Detta får man veta i samband med ett blodprov som tas i början av graviditeten. Då är det ju.. lagom dags? När jag väntade Sienna fick jag veta att jag inte hade anti-kroppar mot röda hund. Alla gravida googlar saker. Testa att googla vad som händer om man får det när man är gravid. Inte kul kvällslektyr. Min barnmorska sa till mig att det nog inte var någon risk, men att jag helst inte skulle träffa för många människor innan vecka 17, och helst inte utlandsfödda eftersom många länder inte vaccinerar mot denna sjukdomen. Jag jobbade i butik. En byggbutik. Med väldigt många icke svenskfödda kunder. Tjohej. Gick ju sådär bra att undvika folk. Nu jobbar jag på en skola på Roengård. Rätt svårt att undvika ovan nämnda personer. Jag vill även bli lärare i framtiden, och jag tvivlar på att jag kan undvika eleverna jag ska undervisa. Alltså har jag tagit mod till mig och bokat tid för att vaccinera mig mot röda hund, så att jag är skyddad i alla fall under de kommande tio åren. Visserligen vill jag inte bli gravid nu, men inom tio år kan jag nog känna att det vore rätt trevligt att skaffa en till liten avkomma. Dock är jag livrädd! Jag hatar vaccin (hello biverkningarna av svininfluensavaccinet) och jag hatar smärta. Jag hanterar det inte alls bra. Så nu går jag mest omrking och ynkar här hemma, och räknar ner dagarna till sportlovet (då jag ska ta eländet) som någon sorts domedag. Och ingen tröst får jag av Kim heller, som kallt påpekar att om Sienna klarade av sprutan när hon var 1 år, så ska nog jag fan klara det nu också. Var är sympatin?

Kommentarer
Postat av: Garnstump (Madeleine)

Hade ingen aning om detta! :O

2014-01-13 @ 10:37:46
URL: http://garnstump.blogg.se/
Postat av: Camilla ♥ 130510

Oj detta visste inte jag heller :/. Läskigt

2014-01-13 @ 12:03:01
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Elina

Jag och en kompis prata om detta för bara någon dag sen.. läskigt är det. Men klart du kommer klara att ta sprutan galant och inga biverkningar kommer du heller få.. om jag får bestämma :P

2014-01-13 @ 16:13:43
URL: http://www.volanen.blogg.se
Postat av: Nina Al Jwabreh

Annars kan du ju fråga Kim hur han betedde sig vid sin vaccinering på bvc när han var 6 år....hahahahahha

Svar: Haha will do! Så fort han kommer in från balkongen. :P
Lisa

2014-01-13 @ 17:35:38
Postat av: Elin

Usch, jag tycker i alla fall synd om dig. Och ännu mer synd om mig själv, som inte heller har något skydd kvar mot Röda hund. Borde också ta tag i det där, men jag börjar nästan böla när jag tänker på det. Så jag väntar nog ett tag till...

2014-01-13 @ 20:31:37
URL: http://pysselochpaket.blogspot.com
Postat av: Johanna

Kan lugna dig med att jag inte heller hade skydd
Mot rödahund, tog vaccinet när Alice var fem månader ca och fick inga symtom alls :) ett stick i armen och sen mådde jag prima! Man får sällan symtom i vår ålder

Svar: Men gud vad skönt att höra! När man googlar låter det ju som att man ska dö, minst! Då kan jag ta det lite lugnare nu. Vad duktig du var som tog tag i det direkt. Jag har skjutit upp det alldeles för länge.
Lisa

2014-01-14 @ 22:40:12
Postat av: Kim

Jag hade inte heller skydd (verkade nästan sensationell när jag pratade med min vårdcentral!)

Vaccinerades i november på vaccinationskliniken på Mobilia, de har dropp-in. Så vill du veta hur det var kan jag avslöja allt!

Tillägg; jag är inte Kim, din sambo

Svar: Hahaha snopet om det hade varit min sambo som i smyg testade sig för röda hund! Och sedan berättade det via bloggen, dessutom! Usch, hur var det? Smärtmässigt, på en skala ett till tio? Fick du några biverkningar?
Ja, visst är det sjukt; när jag inte hade skydd verkade det som att jag var den enda svensken som inte hade det, men nu har jättemånga berättat att deras skydd också hunnit försvinna.
Lisa

2014-01-16 @ 21:51:54
Postat av: Kim igen

Min läkare sa att jag var den första på ca fyra år som han stött på som inte hade skydd!

Om föda barn är en 10 så är vaccinet en 1. Möjligen 1 1/2. Kändes som om nån boxade mig svinhårt på armen. Men inte mer än så. Och jag är ingen tuffing som gillar sprutor, kan tilläggas. Inga biverkningar.

Svar: Låter bra! Även om jag inte gillar att det delar skala med att föda barn. Var är såga av sig foten då? 7? :P Skönt att du inte fick några biverkningar!
Lisa

2014-01-19 @ 11:08:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0