Förtydligande av zoobesöket

När jag skrev att zoobesöket inte blev så lyckat så var jag fortfarande lite i chock. Låt mig förtydliga hur vår tänkta underbara familjedag blev med 20 talande punkter.
 
1. Vi gick hemifrån kl 10.00. Halvvägs till tågstationen inser jag att jag blöder mer än vad jag tror- och att jag inte har med mig riktiga bindor utan bara trosskydd.
2. Växlar till oss pengar på Forex, och jag inser att jag börjar bli yr av den snabba promenaden och värmen. Tiff som berättat att man måste dricka mycket mer när man ammar överdrev nog inte. Kim går in för att ta ut pengarna, men de låter inte honom eftersom det är mitt kort. Jag gör det och överlever. Knappt.
3. Vi hann med tåget- som dock var överfullt. Jag blir svimfärdig igen, och Kim som inte har sittplats måste ta Sienna och langa mig vatten. Klarar det.
4. Överfull tågstation i Köpenhamn. Jag och Sienna köar länge för ett toalettbesök.
5. Kommer äntligen ut från toan och möter en hysterisk Kim; Julie måste ammas. 
6. In på toan igen, skiter högaktningsfullt i kön, hittar ett amningsrum- med stora glasrutor rakt i solen. Hej bastu. Ungen får mat men skriker sig igenom målet, jag blir så yr att jag måste halvligga ner när jag byter blöja på ungen, samtidigt som jag för första gången i livet spanar efter larmknappar som de brukar ha på toaletter. Den sitter längst bort i rummet, drygt 1,5 meter upp. Når inte den om jag kryper. Tar mig samman, skvätter vatten på både mig och barn, rusar ut.
7. Ger Kim bebis, handlar choklad och cola på Kims befallning. Förstår inte hur det ska hjälpa när det inte är socker jag behöver, och skäller på Kim. Det hjälper. Kim skäller inte tillbaka, utan bara suckar.
8. Klockan 11.50 lämnar vi äntligen tågstationen i Köpenhamn och går mot bussarna. Som är överfulla, och inte kan ta en barnvagn. Överväger att lämna Julie, men inser att vi hade saknat henne rätt mycket.
9. Går till zoo. 3 km, gassande sol, kassa trottoarer och en enda stor uppförsbacke. Tack gode gud att vi köpt ståplatta till Sienna. Synd att man inte kan gå normalt med den bara. Kommer fram strax innan 13. Ashungriga. Äter.
10. Sedan kollade vi djur, trots att Sienna faktiskt inte alls tyckte att det var kul utan mest lekte kurragömma med oss. Sådär kul på ett fullsmockat ställe med massa staket man INTE får klättra över. Jag gick mest och drack vatten, Julie låg bara och svettades och Kim försökte hålla ihop familjen.
11. Efter flera timmars besök, av vilket Sienna uppskattade lekplatsen mest, begav vi oss från zoo vid ca 16.00. Helt fulla bussar denna gången också.
12. Gick tillbaka till centrum. Nu var det i alla fall i nedförsbacke. Sienna hejade på oss med ett mantra "matdags, matdags, snart får jag mat!" eftersom vi lovat henne ett restaurangbesök innan tåget. Jag och Kim hallucinerade om att få sitta ner på en skuggig plats med god mat och varsin stor kall öl framför oss.
13. Det misslyckades. Hittade inte ett enda lämpligt ställe. Jag trött, Kim trött, Sienna trött, Julie svettig och däckad.
14. 18.00 kapitulerade vi och sprang in på BK. Kim fick fel hamburgare, ingen dressing, för lite pommes... och tappade ut båda våra stora kalla cola på golvet mitt i kön. Vi grät inte. Vi tog maten i näven och gick. 
15. Satte oss i stekande sol, försökte mota bort fiskmåsar, Sienna åt sina nuggets och var hur nöjd som helst. Julie började bli rödflammig av värmen.
16. Halvjoggade till tågstationen med en skrikande Julie, lättade över att hon i alla fall vaknat självmant.
17. In i amningsbastun, där solen legat på hela dagen. Skvätte ner ungen med vatten innan amningen, och satt och blåste på henne under hela måltiden. Överlevde.
18. Hann ner till ett tåg- som var helt överfullt. Folk vägrade att flytta på sig eller sina väskor, för de tillhörde samma sällskap. Jag struntade i om de så tillhörde kungafamiljen, och tryckte förbi både mig och vagn. Kim såg uppgiven ut. Sienna hade gett upp och bara hängde. Julie hade fått nya krafter och berättade högljutt om vad hon tyckt om utflykten.
19. Gick hem med Julie i bärsele och Sienna liggandes i vagn.
20. Stapplade in genom dörren strax innan 21. 
 
Tips- åk inte på zoo en varm sommardag när ni har en nyfödd liten bebis och en nyförslöst och ammande mamma, samt en treåring som inte fått lära sig faran av att springa bort. Och kolla upp matställen INNAN ni går hemifrån. Oh well, vi klarade det. What doesn't kill us makes us stronger. Typ. Och jag och Kim höll i alla fall ihop i krisen, något som inte sker alltför ofta. 

Kommentarer
Postat av: Tiff

OMG! Blir alldeles matt bara jag LÄSER om det. Jag som ställde in en FIKA, 1 km från hemmet, när ungen var 2 månader för att det skulle bli för jobbigt. Hade dock flugit med henne själv innan dess (lite mallig) 😉 nä men det här med dryck ska man inte underskatta, går typ inte utanför dörren utan vattenflaska. BM på BB som manade på Jonas att det var hans viktigaste uppgift att "ge mig" 3 liter dag (sen var det också vi som hade det nakna barnet..)

Svar: Äh, med första barnet kan man vara mer "mesig". Med andra har man liksom ingen chans, för då blir den äldsta lidande. Men att flyga med en två månaders är inte fy skam!
Lisa

2015-07-02 @ 16:04:34
Postat av: Karin

o.O Woooaaah. Starkt jobbat ...hela familjen! Det blir en rolig historia om några år....knepet är bara att ge det tid. ;)

Svar: Haha ja, mycket tid. 😜
Lisa

2015-07-02 @ 19:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0