Julies nya fas

Julie är i en ny utvecklingsfas. Enligt den underbart fantastiska mobilappen reagerar barnet på den nya förändringen (de lär sig en massa just nu) med att gråta mer än vanligt, vilja vara nära föräldrarna och ställa krav på att bli underhållna. De tappar aptiten och bråkar vid matdags, de sover sämre om nätterna. För föräldrarna kan det kännas som att barnet går bakåt i utvecklingen. Perioden kan vara i fem veckor, och i slutet är det vanligt att föräldrarna känner sig trötta, ledsna och håglösa. Alltså, Julie har varit precis som de beskriver i tre dagar nu. Tre dagar. Och jag känner mig redan helt slut! Så pass trött att jag till och med har börjat ta hand om henne lite i sömne. Igår natt flyttade jag nämligen henne från hennes säng till min utan att vara vaken. Jag är helt säker på att jag inte varit vaken, för jag minns liksom hur jag rullade in mig i mitt täcke eftersom jag frös när jag skulle somna... och när jag vaknade tre timmar senare hade jag en napp i näven och Julies babynest bredvid mig. Och jag har INGET minne av att jag hämtat henne. Inte ens nu i efterhand, när jag har försökt tvinga mig att komma ihåg det. Hennes säng är visserligen bara en meter bort, men ändå. Jag har rest mig upp, gått till hennes säng, lyft upp henne i nästet, gått tillbaka, lagt ner henne och tagit på mig täcket. Utan att veta om det. Sjukt läskigt. Tur att jag i alla fall hämtade nestet också, så att stackaren inte rullade ner på golvet eller blev pårullad av mig. Håller tummarna att fasen går över lite fortare än fem veckor. Jag har precis stått och hållt hennes hand medan hon har somnat...
 
När vi spelade kort med farmor Nina och Modi i fredags. Klockan 22 vaknade Julie (som somnar 19 på kvällarna) och VÄGRADE att somna om. Hon skulle vara nära och gosas och vaggas. Hela tiden astrött. Det slutade med att jag tröstammade henne vid midnatt för att hon skulle lugna ner sig så att vi fick spela färdigt. Sådär bra med en kräkbebis. Det tog en stund innan vi kunde fortsätta spela, om man säger så.

Kommentarer
Postat av: Aurora

Ah jag minns dessa perioder såå väl! Har du testat mjuk bärsjal? Gör alltså underverk med barn och man får inte ont nånstans som med bärsele eftersom det är mjukt och elastiskt, man bär med hela överkroppen inte bara axlar och ländrygg! <3

2015-09-28 @ 09:39:05
URL: http://aurorals.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0