Siennas genustänk

Min förkärlek för rosa, hårband och kläder med volanger till trots vet jag att genustänk är jätteviktigt. Genustänk kommer förhoppningsvis att leda till att energiska och halvvilda flickor som Sienna inte hämmas, samt att lugna och tysta pojkar inte pushas att bli stimmiga. Och att folk givetvis får lika lön för samma arbete. Jag vet detta, och försöker att inte dela in pojkar och flickor i olika fack. Sienna däremot, tycker att pojk- och flickgrupper är det absolut viktigaste som finns just nu. Alla nallar är flickor och alla dockor är av kvinnligt kön. Man måååååste ha klänning när man ska vara fin. Långt hår är vackert (kanske kommer från mig dock, som är helt besatt av långt hår och förgäves har kämpat med mitt i alla år) och flickor måste ha det (helst killar också, enligt mig, men där tycker inte Sienna samma sak). Hennes prinsessor får bada i badkaret med henne, men inte pojkarna, så Jake och Odjuret får inte vara med. Kan ni då tänka er chocken en kväll, när jag hjälpte henne att sortera ut småfigurerna hon skulle ha med sig i sängen och snabbt kastade Odjuret, Nemo och Simba i samma hög... Sienna tittade på mig med stora ögon och frågade förskräckt varför jag la Simba i den högen. "Inga killar fick ju vara med?" hann jag säga innan jag halvt bet av mig tungan och önskade att jag kunde spola tillbaka tiden i 30 sekunder. "Men, men... men jag trodde att Simba var en tjej!" pep hon fram med tårar i ögonen. Dock lyckades vi efter mycket vridande och vändande komma fram till att han kunde vara en flickpojke, och att han därför fick vara med. Jäkla tur, för Siennas favoritgosedjur är nämligen en stor lurvig Simba det med!
 
Vuxensimba och barnsimba. Sienna tror att det är Mufasa och Simba, och jag kommer inte att rätta henne här!

Kommentarer
Postat av: mamma/mormor Lena

Simba är en keo :P Ikväll var hen en cykelkeo.

2015-09-10 @ 20:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0