En småtting

Engelskan har fler ord än svenskan. Vissa ord kanske inte anses helt nödvändiga (men språkälskade som jag är tycker jag givetvis att alla är helt livsviktiga), men det finns ett ord som är så användbart att jag inte förstår hur det inte kan finnas på svenska. Toddler. En toddler är ett barn i 1-2 års åldern, som nyligen har lärt sig gå och liksom vinglar fram. Den saknar både förmågan att kommunicera så barn och de flesta tänder. Gnällig, klumpig, söt. För stor för att vara bebis men för liten för att vara barn. Ett mellanting. En toddler. Det bästa ordet jag har lyckats översätta det med är "tultare", men nu har jag till min stora glädje hittat en riktig översättning- i två källor oberoende av varandra. Småtting! Alltså, hur sött är inte detta? En småtting! "Har du några barn?" "Ja, jag har en fyraåring och en småtting". Ordet är inte bara nödvändigt, utan även fantastiskt underbart och måste börja användas snarast, känner jag. Så ni med småttingar i er omgivning, börja sprida ordet! Jag har nämligen en känsla av att mama-appen och boken jag läste inte lyckas med budskapet utan lite hjälp. Spread the word: I have a småtting!
 
Min tuffa småtting i syrrans solbrillor

Kommentarer
Postat av: Mamma/mormor Lena

Jaaaaa! Småtting är ett perfekt ord! Men tultare är nästan gulligare.....:)

2016-08-08 @ 18:55:45
Postat av: Marie

Hehe lila növla eller tultan säger jag hehe

2016-08-08 @ 21:47:54
URL: http://sweetwords.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0