Minikocken matvägrar

När fredagsgodiset lockar är Sienna sådär bra på att äta mat. Så idag tänkte jag pedagogiskt låta henne vara delaktig i matlagningen, för att få upp aptiten. Hon stekte köttfärs, skivade svamp, blandade i tomatsås och grädde och kryddade. Efter en tugga utbrast hon "mums, vad gott det är!" Gissa om jag var nöjd med mig själv? Framförallt eftersom jag, som är vegeterian, inte kunde smaka av maten själv, utan fick lita på fyraåringens omdöme. Tyvärr fortsatte det inte i samma harmoniska anda, för efter den första underbart goda tuggan kunde Sienna endast äta spaghetti, och Julie satt bredvid och vrålade för det enda hon ville äta var ärtorna och hennes var slut. I vanliga fall hade hon gett sig på nästa matgrej när en var slut, men nu låg Siennas ärthög och frestade henne- och den försvann ju aldrig då Sienna bara åt pastan. Slutade med att jag satt och matade fyraåringen medan Julie fick hela kastrullen med ärtor för sig själv. Yey. Så himla nöjd när ens ansträngningar ger utdelning.
 
Ärtmonstret
 
Mathataren

Kommentarer
Postat av: Mamma/mormor Lena

Ge inte upp! Jag tror att hon kommer att bli både intresserad av att laga maten och äta den :)

2016-06-17 @ 21:16:19
Postat av: Kaisa

Nemen, gick ju bra till en början iaf! :D

2016-06-17 @ 23:01:41
URL: http://kaisajohanssonmertala.for.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0