Rutiner

I alla mammatidningar och på alla forum läser man att kvällsrutiner är bra för att natten ska fungera med en bebis. Jahapp, tänkte jag efter en månad när jag vaknade ur "jag-har-fått-barn-och-är-i-chock" komat. Alltså tog jag tag i rutinerna, som nu blivit väldigt invecklade, och mycket mysiga! Det börjar vid sjutiden när Sienna är trött och kinkig och ingenting duger. Drar man av byxor och blöjan blir livet helt plötsligt underbart! Där ligger hon och sprattlar och jollrar och viftar med de valkiga benen medan jag och Kim förbereder ett bad åt henne. När sprattlet är trist badas hon i en balja i vasken, vilket är mysigt och gulligt och askul enligt bebis. Vi brukar bli rätt våta. Sen torkas hon, smörjs in med olja, får håret borstat och på med pyjamas. Lite kvällsmat efter det, och sen säger hon godnatt till Kim. Därefter smyger jag och Sienna in i sovrummet, läser en bok (jag inser att hon inte fattar ett dugg, men hon ligger tyst och lyssnar och tittar på bilderna). När boken är slut lyfts hon över till sin säng, får en puss och en kram, och sen går jag ut ur rummet. Efter en stund brukar jag kolla läget, och då är ungen alltid däckad. Aldrig gnäll, bara mys. Underbart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0