MacGyver mamma

Sienna har slutat äta igen. Inte helt, som förra gången när hon tjuvläste att jag inte var orolig trots att hon inte ökat i vikt, men hon har drastiskt skurit ner på matintaget. Detta resulterar givetvis i att jag kämpar mig blå vid varje måltid för att hon ska få i sig "bara en tugga till". Vår mat vill hon dock alltid ha, så länge den kommer från vår tallrik och är påväg till vår mun. Ändrar den riktning till hennes vänder hon demonstrativt bort huvudet och börjar fräsa som en katt. Eller en ilsken lama. I morse kom jag dock på den smartaste idén; att ge henne en macka efter gröten. Hon älskar mackor och klämmer alltid i sig så mycket hon bara orkar, och har jag redan gett henne gröt till hon är halvmätt så blir hon på detta sätt helmätt. Framförallt om hon efteråt går och plockar upp alla bitarna som trillat ner på golvet och tuggar dem i sig. Jag känner mig lite som MacGyver med denna lösningen. Synd bara att man inte kan göra så vid varje måltid. Ungen kan ju inte leva på mackor, och maten och frukten är rätt viktig att den slinker ner den med. Tips på hur man lurar en bebis att äta? Jag har gett henne hennes favoritmat, jag har testat att ge henne vår mat, jag har testat att hon får äta plockmat själv och jag har testat att distrahera henne med ett kex medan hon äter, allt utan resultat.
 
Sienna strechar inför rutschkansåkningen på Leos lekland. Efter förra helgens succé var vi tvungna att ta en liten städpaus och haka på när BVC-gruppen skulle dit.
 
 

Kommentarer
Postat av: thildeThildthiilde

Åh jag önskar så att jag hade nåt bra tips att ge, tycker så synd om er som måste kämpa så hela tiden :(

2013-04-19 @ 15:04:19
URL: http://Thiilde.blogg.se
Postat av: Renata

Vet inte om detta kommer hjälpa er men här hemma ärer iris endast om maten är skuren i små bitar som hon får äta själv. Jag får inte ens röra hennes mat ;)

Härlig bild förresten!!

2013-04-19 @ 17:15:32
URL: http://renatas.blogg.se
Postat av: elin

Oh no! Jag har dåligt med tips då vår karriär inte är så lång inom det här området. Än så länge funkar distraktion rätt bra. Och pilla själv med skeden. Hoppas hon kommer på hungriga tankar igen!

2013-04-19 @ 18:38:51
URL: http://owlandthecity.blogg.se
Postat av: Sandra

Med båda våra tjejer har leksaker funkar. Bygga med klossar, burkar med ngt som skramlar i eller vatten. Vatten kan bli ehhh lite blött, haha? Men att ösa vatten från en skål till en annan mad liten sked e evighetsgöra och maten slinker fort ner.
Kramar

Svar: När jag försöker distrahera Sienna med leksaker lyckas det så väl att hon inte har tid att äta för att hon har så kul. Men jag ska testa det med vatten i byttor! :)
Lisa

2013-04-19 @ 18:46:16
Postat av: Amanda

Mat från golvet är ju den bästa maten!

2013-04-19 @ 19:25:54
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: En flicka som är stark

Hoppas det löser sig med maten! Jag har bara erfarenhet av hur det är att vara vuxen och matvägra så tyvärr har jag inga tips...

2013-04-19 @ 19:46:19
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: terese

har heller inget bra tips att ge.. men vet däremot att de antagligen får i sej vad de behöver ändå, och att de är lite av en periodare de där småätarna.. så länge de håller sej igång är det nog ingen fara.. men när de blir helt lealösa ska man nog börja oroa sej! ;)

Imorgon är det väll kalas? så då slinker väll en o annan cupcake ner=P

2013-04-19 @ 20:38:28
URL: http://tesslashes.blogspot.com
Postat av: mamma/mormor Lena

Hon laddar upp sej i perioder :) I denna down-perioden: låt henne äta mackor, av eran mat, låt henne kladda runt själv med gröt tex. Försök att ta det lugnt och inte visa stress och oro, det smittar av sej på henne. Hon kommer snart in i en uppladdningsfas igen, var så säker!

2013-04-19 @ 22:42:33
Postat av: Magda

Håller med Lena :)

Svar: Håller tummarna, för just nu äter hon bara välling. :(
Lisa

2013-04-19 @ 23:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0