Siennas utveckling

Varje vecka får jag ett mejl från babycenter där det står lite om vad man kan förvänta sig av barnet i denna åldern. Nu senast hade de en rolig lista om barnets utveckling vid 11 månader, indelat i grupperna "vad alla kan" "vad vissa kan" och "vad några få kan". Gissa min stolthet när Sienna bockade av nästan allting? Hon kan, liksom alla andra, leka klapplekar och stå själv ett par sekunder. Hon kan imitera andra, lägga saker i behållare och förstå enkla instruktioner som vissa andra kan, och hon kan dricka från mugg och böja sig från stående som några få kan. Duktig bebis! Det var bara ett par punkter som inte riktigt gick som de skulle. Tydligen kan alla bebisar vid 11 månaders ålder säga mamma och pappa till rätt förälder. Här hemma har Sienna precis börjat sätta ihop stavelserna ma-ma, och oftast är det lampan hon säger detta till. Lite dissad känner jag mig över att bli undanskyffad av en lampa, men sött är det att höra på. Och jag väntar tålmodigt. Eller inte så tålmodigt. Men vilken dag som helst kommer hon att pricka rätt med ordet. Och gissa vem som kommer att bli sjukt stolt då? Även om hon är ett par månader försenad. Fram tills dess kan hon ju öva på att rita, vilket vissa tolv månadersbebisar tydligen kan. Jag har en känsla av att det kommer krävas mycket övning för denna otåliga jag-vill-stoppa-allt-i-munnen bebis.

Kommentarer
Postat av: Cissi - mamma till Emma och Alice mamma

Känns så konstigt med alla dessa listor - finns säkert de som blir uppriktigt oroliga när bebis inte klarar vissa saker. Tex vår förra Bvctant!. Emma kunde inte klappa händerna på nån Bvc kontroll vi var på (kan ha varit 8 månader) och hon blev uppenbart oroad.. Att hon stod själv och gick utmed möbler och inte hade tid att klappa händerna var inte lika viktigt ;)

2013-04-10 @ 10:33:48
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: lena karlberg

Sant som Cissi skriver! Man kan kolla dom där listorna för skojs skull, men inte bry sej om om barnen inte kan allt som står. Och vissa BVC-sjuksköterskor har lagt in "autopiloten" och slutat( eller aldrig börjat?) att tänka logiskt, de följer bara sina manualer. Om barnen fortsätter att utvecklas och inte stannar upp i någon fas, så är allt lugnt.Det är nog lika vanligt att en 11-månbebis passar in på 10-månbeskrivningen som på 12-månbeskrivningen. Lisa: jag TROR att Sienna menar mormor när hon tränar på bokstaven M ;)

2013-04-10 @ 11:04:00
Postat av: Lisa

Duktiga sienna :)

2013-04-10 @ 14:04:44
URL: http://lisajadeholt.blogg.se
Postat av: Amanda

Åh hon är så duktig! Har dock svår att tänka mig att de flesta kan säga mamma och pappa vid den åldern, ingen av de bebisar jag vet kan det iaf!:-)

2013-04-10 @ 15:10:52
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: Carro - trebarns mamman på Gran Canaria!

Tack snälla! :)
Ja det är helt hopplöst! & barnen gnäller om att få gå till poolen så man känner sig jätte taskig haha..

2013-04-10 @ 15:31:50
URL: http://carrosungar.blogg.se
Postat av: Elina

Jag håller med Cissi, men visst kan det vara roligt att läsa för skojs skull :-)

2013-04-10 @ 17:34:13
URL: http://www.volanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0