Bråkstaken

Min underbara unge är inne i en period som inte är riktigt lika underbar. Från morgon till kväll är det skrik och vrål och viljornas krig. Saker vi har bråkat om idag: huruvida Sienna får ha med sig två dockor till dagis. Jag sa nej. En docka följde med. Kan vi låtsas att det var en kompromiss? Om Sienna fick en macka efter vällingen innan vi stack till dagis (40 minuter innan frukosten där. Där det serveras mackor.). Jag röstade skarpt på nej. Sienna skrek att hon höll på att svälta ihjäl. Hon fick två bitar skinka och en ostbit. Nästa bråk gällde om hon fick kasta ostbiten på golvet, vilket hon inte fick. Jag kastade den i papperskorgen. Sen bråkade vi om huruvida hon fick ta upp ostbiten ur papperskorgen. Nej, sa jag. För sent, sa hon och åt upp den. Vi har bråkat om klädval, om blöjtvång och om hjälmtvång. Vi har bråkat om reflexelefantens placering. Jag vill ha den på hennes cykelsits, hon vill ha den i munnen. Vi har bråkat om avlägsnande av mössa och vantar och skor. Sedan tog vi en paus. Jag jobbade. Hon var jättetrevlig på dagis. Därefter kom stora stövelbråket när Sienna skrek att hon skulle ha gummistövlar och jag ville ha hem hennes gympaskor utan att behöva släpa på dem och släpa på stövlarna imorgon. Dagispersonalen tittade frågande på oss och sa oj, så är hon aldrig här på förskolan. Tack, precis vad jag behövde höra. Jag skämdes inte nog som det var inför alla föräldrar och ettåringar som stirrade på oss i chock. Väl hemma bråkade vi då jag a att hon inte fick stå upp i sin matstol, och hon kontrade med att jag inte fick laga mat och inte diska. Efter maten sa jag att hon inte fick äta apelsinskal, och hon gallskrek för att apelsinklyftorna tog slut. Bråk vid tandborstning. Bråk vid nattvälling. Gröt sa hon. Nej, välling, sa jag som alltför klart hade gårdagens grötkrig i huvudet. Och dagen avslutades med det stora nattningsbråket. Sienna bestämde sig för att hon för fjärde natten skulle sova i vår säng, och jag motbestämde att inatt ska jag också få lite ostörd sömn fler rum borta från hennes ålande. Skrik och nappkrig. Jag utövade Supernannys tekniker. Sienna somnade efter 45 minuter, men vaknade när Kim gick ut för att handla. Jag förlät honom eftersom han lovade att återkomma med choklad. Sienna somnade om. Kim kom tillbaka, utan choklad. Han hävdade att han var duktig som inte hade handlat. Jag höll inte med. Sista bråket var inte så mycket Siennas fel, kan jag erkänna. Men hon hade liksom byggt upp spänningarna. Nu håller vi tummar och tår för en bråkfri natt!
 
"Jag. ska. upp. i. stolen. trots. att. jag. ställer. mig. upp. i. den."
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tess- mamma till Malin

Det är fruktansvärt att bråka med sina barn! Vissa veckor kan jag vara helt slut när helgen kommer & bara "här, du tar ungen i två dagar PUNKT!" Får hoppas att eran period går över så att du slipper lägga en massa energi på tjat & gnat, jag vet hur jobbigt det är!

2013-10-17 @ 19:46:28
URL: http://jaklakrokus.blogg.se
Postat av: Frida

HAHAHAHA.... :D lika kul varje gång man ser en helt ny sida av en "snäll" unge på förskolan. I mina ögon betyder det alltid bara en sak: en trygg unge med bra föräldrar. För det är dom som vågar trotsa sina föräldrar.

Förstår att det inte är kul för dig, men väldigt kul att läsa. Och det blir bättre, jag har sett många trotsungar bli "snälla" mot sina föräldrar igen. :D

Svar: Haha skönt att höra! Så att det inte är de "mesiga" föräldrarna som blir överkörda av sin unge. Vill inte vara sån.
Lisa

2013-10-17 @ 19:46:47
Postat av: Camilla ♥ 130510

Håller tummarna!

2013-10-17 @ 20:27:19
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

Förstår din kamp. Jag har samma med Liam som visserligen blir 3 i Januari. Än så länge är Leya rätt lugn, eller mindre än dem andra iaf så de märks inte av på samma sätt mitt i vårt vanliga kaos :-).

2013-10-17 @ 21:36:54
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Carolina

Mindre rolig dag hör jag... Fy sjutton vad man bli less på de där bråken.. Hela förra året hade vi bråk i hallen på förskolan vid hämtning av vår stora tjej.. Hon ville inte hem! Aldrig! Visst är det himla bra att hon trivs på förskolan, men det car huvudet speciellt kul att hämta henne..

2013-10-17 @ 22:27:18
URL: http://Carolinas.webblogg.se
Postat av: Carolina

"var inte speciellt".. Skulle det stå.

2013-10-17 @ 22:28:55
URL: http://Carolinas.webblogg.se
Postat av: S

På nåt konstigt sätt känns det skönt att man inte är ensam i den här situationen. Det är inget fel på ens barn. Jag kan verkligen pusta ut när jag läser ditt inlägg, har ju själv samma bråk och då undrar jag vad det är som är fel. Men det är ju bara helt normal utveckling.

2013-10-18 @ 05:14:39
URL: http://lifeofabandwife.blogg.se
Postat av: Cuison

Åh! Trotset har börjat på riktigt verkar det som. Jag lever fortfarande i förnekelse om att min unge aaaaldrig kommer bli trotsig. Men, om det händer är det bra att jag är förberedd och det blir jag helt klart av att läsa det här.. :)

2013-10-18 @ 07:36:45
URL: http://www.cuison.se
Postat av: Lisa

Åh de där trots stunderna, nelson är envis som synden och jag med så vi håller på och trilskas hehe..

Tur dem är så söta!

2013-10-18 @ 11:31:36
URL: http://justmypassions.blogg.se
Postat av: Karin

...Mina katter naffsar mig i näsan när de vill ha frukost. ... ... nej, den var svag...sorry, you win.
Tur att de har bra dagar också! :P

Svar: Hahahaha knäpp!
Lisa

2013-10-18 @ 15:44:24
Postat av: Tanjaa

Jag och dagis personalen hade ett jäkla jobb med Lucas. Han ville inte lägga en bil på hyllan som han lekt med utan la den på mattan. Pedagogen hade rätt att han skulle lägga tillbaka den. Han grät och skrek och hon tjatade. Det var svårt att veta om jag skulle ta över för hon lät mig lixom inte. Vi körde olika taktiker vilket förvirrade honom ännu mer. Jag var förbannad svettig och trött och bar på Casper. Hon försökte resonera med honom. Vilket inte funkar så bra när han är på det humöret. Tillslut sa hon att om han inte la tillbaka så skulle jag lämna honom där. Så jag fick snällt göra som hon sa och låta honom tro att jag övergav honom. När jag kom efter någon minut så hade han lagt bilen. Men han slutade inte gråta på två timmar.
Kanske hade varit bättre om jag sagt åt honom själv, han har precis slutat sova middag där och är så himla trött. Somnar klockan sex för natten. Jag kände att detta blev för mycket för honom. Alla tittade på honom. Skäll från mamma som han var så glad att träffa. Avslutar med att tro att fröken är arg. Alla kompisar tittar. Han ville inte vika sig, ville bestämma själv. Men det är klart att han ska plocka undan. Svårt där. Vill ju inte att han ska få känna skam. Han är så trotsig när han är trött!

Svar: Usch, vilken hemsk händelse. :( Jag kan tycka att fröken gjorde lite fel där, men som förälder ska man ju stå på deras sida. Kan du inte ta henne åt sidan nu efteråt och berätta vad du tycker? Så att det i alla fall inte händer igen. Och försök ta ett samtal med Lucas om händelsen. Han kanske inte fattar allt, men han har nog kvar en del av den i minnet som behöver redas ut. Inte lätt att vara liten!
Lisa

2013-10-18 @ 20:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0