Förkyldningsastma

För ungefär en månad sedan var vi på akuten med Sienna, i samband med en förkylning. Den hade liksom satt sig på luftrören, så vi lilla Busmus pep och rosslade och alla delar av bröstet som inte ska sjunka in enligt google sjönk in. Så vi åkte till akuten och lät ungen inhalera. Och förutom att hon trodde att vi höll på att kväva henne så gick det bra och hon blev snabbt bättre. Vi bestämde dock i samrådan med läkaren att inte få ett recept på inhalator, eftersom det troligtvis var en engångsförteelse. Hon är för gammal för att få förkylningsastma för första gången. Jag och Kim har inte astma. Jag rökte inte under graviditeten. Hon har inte utsatts för rökning i hemmet. Hon har inte haft RS-virus. Så det verkade liksom rätt osannolikt att hon skulle få andningsproblem igen. Och oooooom det nu skulle hända kunde vi bara sticka till vårdcentralen och få recept. Jättebra ju. Förutom att det faktiskt hände igen. Och värre denna gången. Och det var en söndag kväll och vårdcentralen var allt annat än öppen. Så vi fick åka till akuten igen. Och igår nappade vi på erbjudandet om recept, så att vi har hemma i nödfall. Och vår lilla trötta och duktiga unge inhalerade självmant på sjukhuset! Jag var dels stolt och dels småirriterad eftersom läkaren hela tiden bad henne inhalera i ankan, och det var faktiskt en nyckelpiga. Men på det stora hela var jag nöjd. Så nu håller vi tummarna att två gånger är ingen gång. Men om det skulle hända igen så har vi lösningen hemma.
 
Hur söt, på en skala?
Och jag veeeet att masken är orange. Men det är likförbannat ingen anka. Den har sex ben och prickar!
 

Kommentarer
Postat av: mamma/mormor Lena

Duktig flicka! Hon känner nog att det hjälper. Skönt att ha en "anka" hemma, för säkerhets skull :)

Svar: Haha seriöst, hur kan människan se så fel? Det var dock inte läkaren, så jag ska inte klandra henne. Det var sköterskan. Carolin något. Om du stöter på henne kan du ju kvacka lite i korridoren.
Lisa

2013-09-02 @ 12:54:48
Postat av: Camilla ♥ 130510

Så duktig hon är. Det är rätt stor skillnad på en anka och nyckelpiga... Hoppas hon blir bra snart så ni kan ut och busa igen :)

2013-09-02 @ 13:46:22
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Lisa

Tack Lisa!

Söta sienna :)

2013-09-02 @ 14:41:21
URL: http://justmypassions.blogg.se
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Imponerande att hon så snabbt förstått att det skulle bli bättre med inhaleringen. Smart tjej! :)

Haha, förstår att du blev irriterad, sådana saker kan gå mig på nerverna speciellt när jag egentligen är helt fokuserad på något annat. The mind works in mysterious ways...

2013-09-02 @ 18:14:48
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: terese

gud såå söt! =) oh sånt kan reta gallfeber på mej, en sån felsägning! =P

eller hur. uggletossorna var sjukt söta. jag e kääär!

2013-09-02 @ 19:23:29
URL: http://tesslashes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0