Dramalama

Idag har jag fått en känsla av att jag varit lite dramatisk i vissa av mina uttalanden. I skolan har vi fått en ny kille på besök. En värsting som inte fungerar på sin skola utan ska gå två veckor med oss för att skrämmas lite. Det går sådär. Han skrämmer snarare mina elever, och de är inga lammungar precis, genom att berätta att han hatar judar och har varit barnsoldat och dödat tre andra barn i Israel. Jag vet inte riktigt om jag tror på det. Mest för att hans familj inte kommer från vare sig Israel eller Palestina, och dels för att han verkar ha bott i Sverige hela sitt liv. Men han är sådär charmig. Idag berättade han för mig att hela klassen tror att jag hatar dem. De rånekade ju till det såklart, men jag har en liten aning om att de kanske kan ha nämnt något liknande för honom. Vilket gör mig lite beklämd. För så är inte alls fallet. Jag är jättesträng mot dem, ibland kanske det slinker ut ett eller annat olämpligt ord, och jag tolererar inte en massa trams eller lögner, men anledningen till att jag ställer så höga krav på dem är motsatsen till hat; jag tycker ju om ungjäklarna! Vet dock inte hur jag ska framföra detta till dem, för de siktar mot strupen om man visar sig svag. Skicka tackkort efter terminens slut kanske? Andra beviset på viss dramatik kom från Siennas dagispedagog. Han sa till mig att det var lustigt att jag i början varit så glad för mitt jobb, och nu så var jag helt knäckt varje dag när jag hämtade Sienna. Alltså.. tror du att jag ogillar mitt jobb, undrade jag. Jo, det gjorde han. Oj då. Detta är det bästa jobbet jag har haft och jag njuter av det varje dag. Jag älskar att undervisa, timmarna bara rusar iväg, jag har kul med mina kollegor och jag känner att jag gör nytta. Känns som att jag ska tagga ner lite med mina känslor, så att inte alla tror att jag avskyr dem eller min arbetsplats.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Jag kan för min del inte begripa hur du inte kan avsky det. Men det vet du redan. :)

2014-04-03 @ 19:55:39
URL: http://nyarsloftet2011.blogspot.com
Postat av: Cissi

I bloggen skiner iaf kärleken igenom... Eller så är det för att jag förstår klassrums situationen.. ;)

2014-04-03 @ 20:15:57
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Att vara hård men rättvis är viktigt. Det vet du säkert redan men det jag tänker på är att mellan "uppläxningarna" visa att du uppskattar det barnen gör när de sitter och lyssnar, jobbar osv. :-)

2014-04-03 @ 20:59:14
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: mamma/mormor Lena

Om man inte känner dej så kan man kanske få lite fel uppfattning, beroende på hur du lägger fram det ;)

2014-04-03 @ 21:13:09
Postat av: S

Jag tror inte du behöver blotta strupen idag utan hoppas på att du gör ett stort avtryck i barnens liv som de kommer tänka på många år framöver. Jag förundras fortfarande över allt jag bär med mig från min mellanstadielärare.

Sv: visst är det väl ändå tur att vi alla gillar olika :) tänk vad tråkigt om alla hem såg likadana ut :) huvudsaken är ju att en hittar en stil som känns som en själv och inte någon annan :)

2014-04-03 @ 21:37:57
URL: http://lifeofabandwife.blogg.se
Postat av: Cuison

Idag vet man ju att det var dom stränga lärarna som faktiskt krävde något av sina elever som var dom mest engagerade. Jag har haft många skojlärare i mina dagar och så här i efterhans kände jag mig alltid mer sedd hos dom som var strängare. Dina elever vet också det! Och vet dom inte det så kommer dom att veta det sen när dom blir äldre och ser tillbaka på den här tiden!

2014-04-04 @ 12:20:35
URL: http://www.cuison.se
Postat av: terese

kanske du är slutkörd för du gett allt av dej efter en dag me kidsen? :) jag får uppfattningen att du är gjord för ditt jobb! och tror barnen vet det oxå :) <3

2014-04-04 @ 21:17:56
URL: http://tesslashes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0