Misslyckat samhälle

Denna veckan har varit en mardrömsvecka på jobb. Lärarna har varit sjuka eller på möten, och jag och vikarier har försökt hålla ställningarna. Och misslyckat totalt, måste jag väl erkänna. Jag är dessutom precis hemkommen från ett föräldramöte i parodins tecken. Inte ett möte där jag var förälder, då, utan ett möte där jag lekte lärare. Av 42 elever behagade tre föräldrar dyka upp. Av dem kunde bara två svenska, och eftersom den tredje inte kunde det hade hon heller inte meddelat att hon skulle komma, så vi hade inte beställt tolk. Lätt awkward. Bland femmorna och sexorna kom det totalt 15 föräldrar. Så 18 föräldrar totalt, tio lärare, en specialpedagog, en rektor och tre tolkar. Inte en dundrande uppslutning precis. Kim frågade varför föräldrarna inte kom. Jadu... en av mina elever har en pappa som nyss hamnat i fängelse, en mamma som är gravid med tvillingar, en storebror som blivit förlamad efter en misslyckad operation och precis kommit hem, och ytterligare sex syskon. Jo, men givetvis kan hans mamma släppa allt och komma på mötet. Och givetvis hjälper hon honom med läxor, och håller koll på hans aktiviteter, och ser till att han kommer i säng i tid, och får i sig frukost och kvällsmat. Eller va? Sen finns det de andra föräldrar, som man helst vill skaka om hårt. En kunde inte komma för att de nyligen målat om... Och en kunde inte för att hon hade tvätt-tid... Säga vad man vill om integrationen, men där jag jobbar ser man dagligen dess misslyckande. Hemska, hemska hemförhållande, med barn som knappt har näsan över vattenytan och inte har en chans i världen att lyckas. Hungriga, trötta, rädda, osäkra kommer de till skolan. Och kan inte ta till sig vare sig kunskap eller sociala regler. Och om mindre än tio år är det meningen att de ska vara ute i arbetslivet. Med körkort, rösträtt och jobb. Och tråkigt nog säkert minst varsin unge, som i sin tur kommer att växa upp i samma misär. Efter denna veckan vill jag bara gömma mig under täcket.

Kommentarer
Postat av: S

Usch vad sorgligt det är med föräldrar som inte engagerar sig i sina barn.
Hur ska de få en bra start i livet. Tragiskt.
Hoppas att de föräldrar som engagerar sig också kan ge lite ljus i din arbetsvardag.

Sv: ja jag lyckades sova bort ilskan så idag är jag klar med den största delen av tentan.
Vi ska inte ha henne nåt mer nu tack o lov..

2014-01-30 @ 21:27:51
URL: http://lifeofabandwife.blogg.se
Postat av: Cissi

Kram! Visst känns det hopplöst många gånger som lärare.. Man får se till den lilla stabilitet och trygghet man kan ge dessa barn i skolan och göra sitt bästa... Mer kan man ju inte göra

2014-01-30 @ 21:48:43
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Elina

Usch då ledsen jag blir över att läsa ditt inlägg :( Jag förstår verkligen inte hur man inte kan vara engagerad i sitt/sina barn. Men.. hoppas du får en trevlig fredag vännen, kram!

2014-01-31 @ 12:23:59
URL: http://www.volanen.blogg.se
Postat av: mamma/mormor Lena

Fruktansvärt. Stackars ungar. Den skolpersonal som orkar med det här någon längre tid kan inte vara mänsklig. Inte alls konstigt att omsättningen av personal är hög på såna här skolor. Vilket ger ungarna ännu sämre förutsättningar. Usch så ledsen man blir!

Svar: Och idag mötte jag motsatsen; en överengagerad mamma som skällde ut mig för att några av flickans kompisar börjat busringa dem på kvällarna. Men, alltså, jag är lärare. Vad om händer utanför skolan får du väl ta med deras föräldrar? När jag sa det skällde hon ut mig på arabiska istället, så att jag inte skulle hinna svara medan en stackars förbipasserande fick tolka lite ofrivilligt. Suck. Tack gode gud att det är helg!
Lisa

2014-01-31 @ 17:19:21
Postat av: Madeleine

Hur vore det om folk tog ansvar för de ungar de redan har innan de sätter nya till världen? Suck...

2014-01-31 @ 18:29:29
URL: http://nyarsloftet2011.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0