Sienna 3 år

Här kommer en sammanfattning om hur Sienna är som treåring. 

  • Springer, hoppar och klättrar satan, fortfarande. Ofta täckt i blåmärken, med ett tjockt lager smuts över. Har blivit bra på balansgång och älskar att cykla. Får ofta cykla kortare sträckor själv, och klarar det bra. Har börjat övas att cykla i stadstrafik.
  • Älskar mormor och farmor mest, även om jag och Kim kommer på en god andraplats. Har ett par gånger sagt spontant att hon älskar mig, och att hon är min vän. Älskar också polarna Marvin och Tage.
  • Sover mellan ca 19-06. Ingen tupplur, men däckar ibland om vi gjort något speciellt utmattande.
  • Kan rabbla siffrorna till 17. Kan även räkna saker upp till ungefär 15. Förstår enkel minus och plus.
  • Kan rabbla alfabetet, även om där ibland dyker ett dubbel x och w saknas.
  • Kan alla färger. Favoritfärgen är gul.
  • Lite mer kräsen med maten än förra året, men älskar syltmackor, pannkakor, bruna bönor och pizza.
  • Har inte längre en favoritnalle, men leker mycket med sin lilla lilla sjöjungfru docka. Mest i badet. Slutade med nappar för 4 månader sedan.
  • Pratar non-stop från det hon vaknar på morgonen, och är fortfarande väldigt duktig för sin ålder. Pratar tydligt, har ett stort ordförråd och är i princip grammatisk korrekt. Lite problem med tv- ord och sv-ord. Blir tr och sr. Srart färg och trål. 
  • Är mest mammig.
  • Är busig och har humor. Älskar att skämta. Mycket trotsig och tjurig ibland, ofta när hon är trött. 
  • Är väldigt ego och har problem att låna ut sina saker. Gör det när vi ber henne, men vaktar dem som en hök.
  • Har börjat leka fantasilekar där hon är någon annan. 
  • Älskar att gräva i sandlådan och att gunga. Vill alltid vara utomhus.
  • Intresserar sig mycket för andra barn, och vill hellre leka med andra än ensam eller med oss.
  • Gillar att pyssla- rita, klippa, limma.
  • Älskar Prinsessan Sofia, som hon gärna ser nonstop på sin läsplatta. 
  • Älskar att bada och kan göra det i upp mot en timme ensam.
  • Helt blöjfri dagtid sedan ungefär ett halvår tillbaka. Blöjfri även på nätterna, men där händer ofta olyckor. 
  • Väger strax under 14 kg, storlek 92-98 i kläder.
 

Kommentarer
Postat av: Tiff

Kom att tänka på en sak på tal om att uttala ord. När vi var små hade vi en diskussion om ordet viktigt, du sa att det hette viktigt medan jag bestämt tyckte att det var Riktigt, båda hade ju rätt men i det här fallet var det faktiskt du (har jag förstått i efterhand). Jag trodde ju även att det hette utomdans (utomlands) för att jag alltid fick vykort med folk som dansade flamenco när min morfar åkte dit..

Svar: Hahahaha utomdans! Så jäkla sött!
Lisa

2015-04-30 @ 17:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0