Sienna das Matvägrare

Sienna är inne i en matvägransperiod. INGENTING går hem. Ibland försäger hon sig och råkar erkänna att hon är hungrig, men inte ens då slinker maten ner. Vi har testat med muter, hot, att inte uppmärksamma eländet, att skälla på henne, att resonera med henne, att böna och be. Nope. Mat ska inte ätas. Den ska pillas på, spottas ut, lekas med, kastas omkring och vid väl valda tillfällen klökas upp. Är ungen sjuk? Tveksamt. Godis fungerar nämligen. Det åker ner varje gång. Likaså kakor, bullar, chips, glass. Så magproblem har hon inte. Bara attitydsproblem. När Kim var i hennes ålder åt han enbart ris, fiskpinnar och berneisås... i ett år! Jag har alltid tyckt att det var lite knäppt och desperat, men nu är jag helt med på noterna. Hade lätt lagat den rätten i ett år. Om bara Sienna hade ätit ris. Eller fiskpinnar. Eller sås. Suck.
 
Jag och Kim hade med oss sallad på stranden. Sienna fick en pannkaka (sista hoppet. Hon har tom övergett de älskade bruna bönorna och vanlig varmkorv), som nästan åts upp.

Kommentarer
Postat av: Tiff

Var om det ämnet på Nyhetsmorgon igår, kanske finns på play för tips! (Lyssnade inte riktigt så kan inte säga om det var bra)

Svar: Haha ska kolla upp det!
Lisa

2015-08-11 @ 08:39:31
Postat av: mamma/mormor Lena

Sienna är väl inne i en sån där diet-period igen :) För att sen äta som en häst i flera veckor. Hon har ju varit så här i flera år ;) Oroa dej inte!

Svar: Men nu "gillar hon inte" något!!
Lisa

2015-08-11 @ 14:14:53
Postat av: Anna-Lena- mamma till 4 trollungar

När jag var liten levde jag på en smörgås per dag.
De vänder, men kan ta tid.
Ett tips är att inte ge sötsaker. Äter hon inte maten får hon vänta tills nästa mål. Osv.
Att ge kaka, bulle, chips eller godis bara för att hon ska äta något blir inte bra i längden. Då tar de längre tid att lära henne att man äter maten.

Min Liam är periodare. Vissa perioder äter han typ en macka och sen mini mus bett till lunch och middag. Jag erbjuder ingenting däremellan.
Sen är de perioder där han äter bra

Lycka till. Men försök att inte göra en stor grej av de. Oftast är de den uppmärksamheten dem vill ha.

2015-08-13 @ 09:19:44
URL: http://annalenanordmark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0