Julies mat

Julie är fortfarande lika matglad som när hon var bebis. Hon äter så mycket att jag ibland funderar på om där är en liten binnikemask i henne. Och nu när hon lärt sig säga mat och hungrig är det rätt svårt att låtsas att man inte förstår. Det är seriöst så illa att vi har problem med att få med oss tillräckligt när vi är på utflykt. Jag och Kim börjar bli bekymrade. Exempel på matintag under en dag:
 
6- skål med fil och havrepuffar och en leverpastejsmacka
7- miniyoghurt, julkalenderschokladbit och resterna av Siennas puffar
9- miniyoghurt
10- flaska välling
13- en kokt korv, en stor tomat och en halv bananpannkaka
15- halvt äpple och en kiwi
16- potatismos och 6 miniköttbullar, två falukorvsskivor och paprika
18- en banan
 
Strax kommer hon att få välling. Hon ber alltså om detta, och säger att hon är hungrig. Hon äter till tallriken är tom och vill ofta ha mer. Hon lämnar aldrig självmant mat. What to do?! 

Kommentarer
Postat av: Mamma/mormor%2520Lena

Ge henne mer? Alltså inte oftare, men mer vid "huvudmåltiderna"? Sånt som mättar mer- ägg vid frukosten tex?

Svar: Problemet är ju att ungen själv bestämmer vad hon ska äta. Du har ju sett eländet. Och ägg går INTE! Inte avokado heller.
Lisa

2016-12-11 @ 18:21:50
Postat av: Netti Starby

Vad bra att hon är matglad. Gröt och ägg är väldigt mättande men man får prova sig fram! Kramis

2016-12-11 @ 19:46:31
URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: Yohanna af Skovde

Jag tänker att det är bra att de vill ha och vill äta mer. Men skulle jag vilja försöka få Fiona att äta mindre skulle jag nog ha mer fett i maten. Annars antar jag väl att barn är mysterium som barn är, alla är så olika så den ena äter inget och den andra allt men båda växer som de ska och har hur mycket energi som helst.

2016-12-11 @ 19:58:47
URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Anonym

Är hon "bra" i magen? Min mamma hade samma problem med ständig hunger i flera år till de konstaterade att hon var glutenintolerant. Så fort hon la om kosten därefter så åt hon som oss andra igen.

Svar: Hon är helt "normal" i magen, men får inte så mycket gluten här hemma. Sedan hennes pappa fick diabetes har vi alla lagt om kosten rätt rejält. Fast det är sant, hon får havrepuffar.. vet inte vad man ska ersätta det med? Andra flingor, gröt och bröd har ju också gluten?
Lisa

2016-12-11 @ 23:37:59
Postat av: Emma

Skönt med en matglad bebis :) fick kämpa med min i 9 månader innan hon började äta bra :/

2016-12-12 @ 07:42:14
URL: http://nouw.com/bolmgren
Postat av: Emma

Skönt med en matglad bebis :) fick kämpa med min i 9 månader innan hon började äta bra :/

2016-12-12 @ 07:42:15
URL: http://nouw.com/bolmgren
Postat av: Magda

Skönt att hon äter! Har ni snackat med förskolan för hon kan ju omöjligt äta så ofta där. Hur "hanterar" de hennes konstanta hungerkänsla, eller vad man kan kalla det hehe😊 Men tror också på att ge henne mer vud varje måltid och mer mättande som Lena skriver.👍

Svar: De skrattar åt henne och har ett "nödförråd". De ger henne mer mat än de andra barnen eftersom hon ber om mer. Och jag kan inte klandra dem! Orka ha en hungrig gnällis där, med 15 andra barn.
Lisa

2016-12-12 @ 08:15:13
Postat av: Mamma/mormor

Hör med BVC- syrran? Kolla om du kan träffa en dietist via BVC?

2016-12-12 @ 19:28:07
Postat av: Magda

Haha nödförråd, det var nåt nytt det🙌👌

2016-12-13 @ 19:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0