Pepparkakshus-problem

Vi har gjort ett pepparkakshus. Det har gått sådär, för samtliga inblandade. Först monterade Kim ihop huset medan ungarna sov, för "det är så jobbigt om de hjälper till". Barnen blev lite besvikna. Sen glömde han handla dekoration. Barnen blev lite besvikna där med. Därefter var dekorationen slut på ica. Då blev tom jag besviken. Sedan lyckades jag handla fel dekoration. Tydligen är pyntgele inte samma sak som glasyr. Alla nära ett psykbryt. För att rädda situationen googlade jag hur man gör egen glasyr, och knåpade ihop en röra som såg ut att båda gott... men luktade rätt illavarslande. Googlade igen. Tydligen är inte ren ättika samma som ättiksprit. Panik utbröt (mest av mig, som låtit ungarna smaka av smeten)- lugnade mig när jag fick bekäftat att man kan äta ättika också. Vi förklarade läget för ungarna: antingen pysslar vi ihop huset idag, men då kan ni inte äta det.. eller så får vi handla riktig glasyr en annan dag, men då kan vi inte pynta huset nu. Alla rätt besvikna. De valde dock att pyssla... och Kim tog all glasyr och sprutade på den "så att det skulle bli fint". Avsgrundsvrål från mig. Ska barnen 1. Inte få äta huset? 2. Inte få pynta det? Herren insåg sitt misstag och lät lite motvilligt Sienna ta över. Pepparkakshuset är i skrivande stund pyntat och står fint i barnens rum. Som nu stinker ättika. 
 
Update- man kan INTE äta ättika. Panikringning till giftrådgivningen. Eftersom ättikan var utspädd och de åt så lite så är de okej. Hade de fått i sig för mycket hade de skrikigt av smärta. Känns ju bra. Pepparkakshuset är nu kastat. Nytt försök nästa jul.

Kommentarer
Postat av: Yohanna af Skovde

Läste världens bästa tips idag för de gånger när pepparskakshuset blir helt fail och går sönder, man ställer en leksaks t-rex bredvid så ser det ut som att det var meningen.

2017-12-11 @ 21:32:25
URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Mamma/mormor

Jag har aldrig förstått tjusningen med pepparkakshus 😬. Inte att baka pepparkakor eller lussebullar heller- det finns ju svingoda att köpa 😳😬? Kan nån berätta hemligheten för mej, varför gör man det egentligen???

Svar: För att barnen tjatar...
Lisa

2017-12-11 @ 22:53:18
Postat av: Anonym

Du skulle spätt ut den rena ättikan (24%) med vatten så hade du fått ättiksprit (12%)! Brukar stå på flaskan hur man gör, annars är det en del vatten och en del ättika som gäller 😀

Svar: Hahaha jag har förstått det nu, i efterhand!
Lisa

2017-12-12 @ 17:39:14
Postat av: Anonym

Du skulle spätt ut den rena ättikan (24%) med vatten så hade du fått ättiksprit (12%)! Brukar stå på flaskan hur man gör, annars är det en del vatten och en del ättika som gäller 😀

2017-12-12 @ 17:39:15
Postat av: Anonym

Du skulle spätt ut den rena ättikan (24%) med vatten så hade du fått ättiksprit (12%)! Brukar stå på flaskan hur man gör, annars är det en del vatten och en del ättika som gäller 😀

2017-12-12 @ 17:40:10
Postat av: Jennie

Det är fint med pepparkakshus, fast jag brukar aldrig göra det.

2017-12-17 @ 12:16:36
URL: http://mittfinajag.webblogg.se/?tmp=282949

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0