Julies läsintresse

Julie har blivit en riktig liten bokmal, till min stora glädje. Tyvärr vill hon bara läsa samma delar av samma böcker hela tiden, till min stora sorg. Dessutom gör hon det alltid i samma ordning. Någon form av autism light typ. Först kommer hon och skriker "bilen, bilen!". Då ska vi bläddra fram till de två bilarna i en av pekböckerna. För att nå fram till en av dem måste vi passera en traktor, varpå ungen börjar skrika "takto!" och genast måste hämta sin traktorbok. Den har fyra sidor, så den får vi läsa klart ibland. Ibland får vi det inte, för då har hon hittat bebisboken på vägen och vill läsa den istället. I den kommer vi till mittuppslaget, där bebisen är ledsen. Då får Julie panik och måste bläddra till sista sidan eftersom bebisen på den sidan har en napp. Efter att ha ältat att hen har det så blir Julie så nappsugen att hon måste hämta sin napp... sedan börjar det om. Den enda variationen är Krokodilboken som går att läsa från pärm till pärm, hela fem uppslag, om Julie får dra i flikarna. Fantastisk. Jag vet inte om vi har ett begynnande bokintresse här hemma, eller om vi har en knappt tvåårig unge med tvångstankar. Håller tummarna att det är det förstnämnda. 
 
De tre toa- och pottböckerna drog jag fram för att övertala den blöjlösa ungen att kissa på pottan istället för golvet. Gick sådär. Hon kissade i badet istället.

Kommentarer
Postat av: Mirre

Bellis har också börjat gilla att läsa mer, samt sjunga från sångböcker

2017-03-13 @ 20:10:53
URL: http://sweetwords.se
Postat av: Yohanna af Skovde

Fiona har lärt sig böckerna utantill och läser för mig (!) i expressfart så vi hinner med fyra böcker än om jag läser en för henne. Kul att hon är intresserad men jag ser fram emot långläsningar när hon mest ligger och kikar. De flesta böcker blir lite tunna med bara en snabb resumé :)

2017-03-13 @ 21:24:39
URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Cissi

Samma här! Samma tre böcker om och om igen... ibland försöker jag pekapå något nytt eller byta ut ord... vilket ger raseriutbrott! Men bästa nu med att Emma kan läsa - hon har tagit över rollen att läsa samma bok 8 gånger i rad! ;) perfekt!

2017-03-14 @ 10:25:32
URL: http://nastanperfekt.blo.gg
Postat av: Mamma/mormor

Hahahahaha! Jag döööör 😂. "Autism light" 😂. Du glömde "Max Blöja" 😜. Begynnande läsintresse, var så säker!

2017-03-14 @ 22:31:13
Postat av: ika

JAG ÄLSKAR JULIE

2017-03-14 @ 23:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0