Självgod lama

Är så jäkla nöjd med mig själv just nu. Inte bara har jag bedömt en herrans massa texter i helgen, utan jag har nästan njutit medan jag har gjort det. Låt mig förtydliga dessa två mycket skumma glädjeämnen:
 
Efter påsk ska vi lämna mitt-terminsomdömen. Då är det ganska viktigt att allt underlag finns bedömt och registrerat. Jag har varit supereffektiv under första halvan av terminen, för att både jag och eleverna ska kunna ta det lite lugnare i slutet av terminen när många andra lärare kommer kasta ut uppsatser, prov och arbeten. Så jag ligger i god fas och har bra underlag. Vilket är bra.. men ack så jobbigt med all bedömning. Men nu har jag i princip alla saker inskrivna också, vilket är extra viktigt för denna lama. Veckan innan påsk är det nämligen påsklov. Många lärare jobbar på loven, för att komma ikapp. Jag chillar på loven, för jag har små vilda barn som jag vill umgås med, och för att jag behöver varva ner. Alltså kan inte jag sitta med bedömningar då, oavsett när omdömena ska vara inne. Och veckan innan lovet ska jag ÅKA SKIDOR! Inte sjutton kan eller vill jag bedöma saker då. Alltså ska allt vara klart denna veckan. Och det känns som att det kan bli det! Min andra nöjdhet kommer sig av texternas innehåll. Eleverna hade mycket höga betyg när jag tog över dem... men kunde inte skriva en enda rad själv. De hade lagt allt krut på att se på film och översätta, men hade aldrig producerat något eget. Så jag fick i princip sänka allas betyg i julas. Och tvinga dem att skriva, skriva, skriva. Vilket de har gjort. Nu kan i princip alla producera två, tre, fyra sidor med löpande text. Absolut inte felfritt, och grammatikmissarna gör mig ibland tårögd av förtvivlan. Men vilken skillnad mot från i höstas! Det är en härlig känsla när man känner att man gjort nytta. Dessa kunskaper kommer eleverna att ha nytta av i framtiden. Det känns nice. Är en mycket nöjd lama.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma/mormor

Bara njut! Och slå dej för bröstet- eleverna gillar utmaningar, ordning och reda. Och det är du precis rätt person att ge dom ❤️. Om 1v har vi avverkat första skiddagen 😀

2018-03-12 @ 19:58:21
Postat av: Mirre

Men oh vad roligt så nöjd ska du vara

2018-03-12 @ 22:21:45
URL: http://sweetwords.se
Postat av: Yohanna af Skovde

Men jisses vilken grym känsla!!

2018-03-13 @ 20:25:51
URL: http://yohannaafskovde.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0