Lat lärarlama

Efter ett långt och varmt påsklov trodde min kropp och mitt psyke att det var sommarlov, och var inte alls laddade på att börja jobba igen. Som tur var så mjukstartade jag och ett par kollegor lite lugnt med sambedömning av nationella prov. Det innebär att man låser in sig i ett rum någonstans där elever inte kan hitta en- typ hemma hos någon eller i en annan del av byggnaden- med en massa godis och kaffe. Därefter (eller innan om man är effektiv) rättar man alla läs- och hörförståelse prov och frågar varandra vid tveksamheter. Sedan plöjer man igenom uppsats efter uppsats högt, varpå alla rättare säger vad de anser vara betyget i jämförelse med exempeltexterna och kommentarerna i bedömningsanvisningarna. Är ganska lätt i början, ganska kul i mitten- när man börjar bli trött och fnissig- och en form av tortyr i slutet. Utan att avslöja provtemat så kan jag säga att jag idag läst 125 uppsatser om Fortnite. Är antingen sugen på att lära mig spelet eller aldrig höra ett ord om det igen. Men nu är jag i alla fall redo för att återgå till lektioner och undervisning. Typ 8 veckor kvar till sommarlov, och en massa lediga dagar dessförinnan. Känns som att man inte kommer att hinna med något. Undra vad eleverna tycker om att sätta betyg redan nu och sedan leka resten av terminen. Tveksamt om de gillat det. De är ganska ambitiösa. Och jag är ganska tuff. Men vi får nog begränsa bedömningsuppgifterna nu i slutet. Föööönt. Fortsätter vädret vara så här vill jag satsa på uteundervisning. De kan få lära sig rabbla oregelbundna verb utomhus? Eller läsa böcker resten av tiden? Älskar att vara lärare. Man får liksom bestämma allt!
 
Sommarlovsbild från påsklovet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0