Lära barn tacksamhet?

Sienna och Julie är inne i en sådär trevlig period. Det är inte så mycket en utvecklingsfas, som en otacksamhetsfas. Den har varat ett tag nu. Och även om föräldraskapet inte kommer med manualer, så kan jag gissa vilka det är som gjort fel. Och inte sjutton är det småmonstren. Efter att ha skrikit på dem i tre timmar och googlat lite alternativ, har jag och Sienna tagit fram förslag för hur saker och ting ska bli bättre. Veckopeng (så man sköter vissa uppgifter samt lär sig lite mer om pengars värde), att man säger fem saker man är tacksamför varje kväll (tidigare testat koncept som var rätt mysigt) och att jag och Kim säger tack till varandra när vi gjort något åt den andra (fast detta vet inte barnen, för det är rätt sjukt att vi aktivt måste lära oss att göra det). I alla fall, det känns som att det kan fungera. Det kan i alla fall inte bli värre. Håll tummarna för oss! 
 
Siennas lista. På Julies kommer det stå "tvätta händer (efter toalettbesök), duka av och ta undan efter dig". 
 
Jag gillar listor. Barn gillar listor. Och Julies mage gillar listor! Innan vägrade hon toalettbesök, men efter mutor och klistermärke går hon nu på toa vid behov. Not bad! Så vi hoppas att detta blir lika lyckat!
 

Kommentarer
Postat av: Mirre

Hellu, länge sedan, haft stora problem att kunna kommentera blogg.se bloggar, men nu verkar det fungera igen, spamfilrtet har inte godkänt mig. Bellis är också in i ngn envishetsfas nu och härjar och gör mig helt slut i bland, men det där verkar ju vara en bra grej

2019-07-07 @ 23:12:12
URL: http://sweetwords.se
Postat av: Amanda (Swedish Passport)

Men åh så smart grej, härligt att höra att det fungerar bra! :)

2019-07-08 @ 11:54:44
URL: http://swedishpassport.com
Postat av: Mamma/mormor Lena

Ja, visst älskar vi listor 😁🤗! Spännande. Hur ser din o Kims ut 😜?

2019-07-08 @ 14:30:28
Postat av: Anonym

Smart med listor !!

2019-07-08 @ 17:15:43
URL: http://motplus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0